Pagina de start a forumului www.ChatRO.ro www.ChatRO.ro
Chatul care leaga prietenii si uneste inimile
 
 FAQFAQ   CăutareCăutare   MembriMembri   GrupuriGrupuri   ÎnregistrareÎnregistrare 
 ProfilProfil   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 

Antioxidantii - paznicii sanatatii tale

 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului www.ChatRO.ro -> Sanatate
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
NuSkin



Data înscrierii: 28/Dec/2011
Mesaje: 27

MesajTrimis: Mie Mai 22, 2013 10:15 am    Titlul subiectului: Antioxidantii - paznicii sanatatii tale Răspunde cu citat (quote)

Antioxidanții care îți prelungesc viața ! - elixirul sănătății

In ultimul timp se aude din ce in ce mai mult despre antioxidanti despre preventie, despre radicali liberi... insa poate se dau prea putine detalii cu privire la acestia si la importanta monumentala pe care o au pentru sanatatea noastra. In interiorul organismului tau o armata de antioxidanti te protejeaza de afectiuni si de procesul de imbatranire.

Antioxidantii sunt un grup de compusi produsi de organism si care apar in mod natural in multe alimente. Antioxidantii lucreaza impreuna in organism pentru a mentine sanatatea si vigoarea in ultimele decenii de viata. Ei fac aceasta protejandu-ne de influenta negativa produsa de radicalii liberi care ne pot distruge tesuturile si celulele sanatoase. Organismul produce in mod normal radicali liberi in cursul normal al producerii energiei - si mai accelerat prin eforturi fizice epuizante sau nivele de stres mari, insa exista si substante poluante in mediul nostru ambiant, anumite chimicale,fum, elemente poluante, radiatia solara, fumul de tigara ce stimuleaza producerea de radicali liberi. Nu subestimati amenintarea pe care radicalii liberi o reprezinta la adresa sanatatii si starii noastre de bine. Radicalii liberi din vasele de sange, proveniti din prajeli, fumul de la tigare sau poluare, schimba structura colesterolului “rau” pentru organism, astfel incat acesta ajunge in artere, cauzand afectiuni ale inimii. Razele soarelui si poluarea pot dezvolta radicali liberi in ochi, unde acestia vor afecta retina sau celulele corneei, conducand la cataracta sau orbire. Dar, acest lucru se poate intampla si in celulele din piele, unde radicalii liberi afecteaza celulele.
Antioxidanții sunt universal recunoscuți drept salvatori ai celulelor la toate vârstele. Antioxidanții sunt substanțe chimice care neutralizează alte substanțe periculoase – radicalii liberi de oxigen (RL) – care atacă permanent și vatămă celulele organismului, dereglându-le funcționarea și favorizând apariția bolilor. Antioxidanții esențiali sunt vitaminele A, C, E și betacarotenul.
Ei încetinesc procesul de îmbătrânire și protejează organismul de cancer, boli de inimă și poluare. Ajută la întărirea sistemului imunitar și la creșterea rezistenței organismului în fața infecțiilor.


Oamenii de stiinta cred acum ca radicalii liberi sunt factorii ce contribuie la aparitia majoritatii afectiunilor cunoscute, de la boli de inima la artrita, cancer sau cataracta. De fapt, radicalii liberi sunt vinovatii principali chiar in procesul de imbatranire.
Prin controlarea radicalilor liberi, antioxidantii pot face diferenta dintre viata si moarte, dintre sanatate si boala, pot determina viteza si modul in care imbatranim. Cu cat intelegem mai multe despre antioxidanti si despre cum lucreaza acestia, cu atat mai mult vom intelege si aprecia rolul profund pe care il joaca ei pentru a ne mentine sanatosi si fericiti. Rolul lor in organismul uman este miraculos.
Radicalii liberi pot cauza cancer, boli cardiovasculare și alte afecțiuni.


Exista multe experimente stiintifice ce demonstreaza ca acei oameni care au in alimentatie o dieta bogata in antioxidanti si iau suplimente alimentare cu antioxidanti, traiesc mai mult, mai sanatos si sunt mai plini de vitalitate

Pana de curand, oamenii de stiinta credeau ca fiecare antioxidant lucreaza separat in organism, independent de altii. Cunoastem acum ca acest lucru nu este chiar adevarat, exista o interactiune dinamica intre anumiti antioxidanti cheie. Ma refer la aceasta interactiune ca fiind reteaua de antioxidanti si ma refer la jucatorii chimici ca fiind antioxidantii de retea. Acesti antioxidanti de retea speciali lucreaza impreuna in organismul nostru pentru a ne intari si apara de boli.

Cu toate ca literal exista sute de antioxidanti, doar cinci apar ca antioxidanti de retea: Vitaminele C si E, acidul lipoic, glutathionul si Coenzima Q10 (Co Q10). Vitaminele C si E nu sunt produse in organismul nostru si trebuiesc obtinute prin hrana. Acidul lipoic, glutathionul si Co Q10 sunt produse de organismul nostru, insa nivelul acestor antioxidanti scade pe masura ce imbatranim. De aceea uneori este nevoie sa luam si suplimente alimentare care contin acesti antioxidanti.

Multumita noii intelegeri a antioxidantilor si a rolului retelei de antioxidanti, putem nu doar sa traim mai mult, ci si sa traim bine, intr-un trup sanatos , puternic si viguros, cu o minte lucida si memorie buna. Nu vorbesc despre cum sa adaugam doar niste ani la viata noastra; eu vorbesc despre cum sa adaugam viata la anii nostri

Pentru a putea combate acțiunea lor distructivă, organismul uman și-a dezvoltat în cursul evoluției o serie de sisteme de protecție care îndepartează direct aceste forme reactive – radicali liberi, sau sunt capabile de procese de reparare a leziunilor produse de acestea. Procesele de oxidare afectează ADN-ul (poate crește riscul de cancer) și/sau distrug membranele celulare, cauzând moarte celulară și accelerând procesele de îmbătrânire. Numeroase studii de specialitate indică faptul că radicalii liberi joacă un rol important în boli precum cancerul, ateroscleroza, cataracta, boala Parkinson, sau îmbătrânirea prematură.

Ce antioxidanți cunoaștem?
Antioxidanții cuprind o gama variată de compuși naturali sau de sinteză. Cei mai cunoscuți antioxidanți naturali sunt: vitaminele E (tocoferolii), vitamina C (acidul ascorbic), carotenoizii (provitaminele A), vitamina F (acizii grași esentiali), flavonoizii (vitamina P), acidul lipoic, enzimele glutation-peroxidaza, superoxid-dismutaza. Terapia modernă deține si alți compuși de sinteză cu proprietați antioxidante: seleniul, zincul, melatonina, taurina, prostaglandinele, unele medicamente antiinflamatoare, antiasmatice, antibioticele, antihipertensive, carvedilolul, alopurinolul, silimarina.

Vitaminele E (tocoferolii) sunt cei mai eficienți antioxidanți naturali liposolubili în sistemele biologice. Vitaminele F conlucrează cu seleniul în același scop și deasemenea cu provitamina A (β-carotenul). Studii recente arată că acești compuși (tocoferolul si provitamina A) au împreună si o acțiune eficientă anticanceroasă, tocoferolul fiind deja utilizat experimental pentru tratamentul unor forme de cancer la om si animal.

Vitamina F reprezintă un complex de acizi grași mono- și polinesaturați, intrând în componența uleiurilor vegetale (acidul linoleic, acidul linolenic, acidul arahidonic) cu un important potențial antioxidant. Acești acizi nu pot fi sintetizați în organism, fiind cunoscuți sub denumirea de acizi grași esențiali și obținuți din unele produse alimentare: uleiul de floarea-soarelui, uleiul de porumb și de soia, arahide și nuci, semințele de dovleac (crude), alunele, migdalele dulci, în uleiul de ficat de pește, uleiul de măsline, fructele de cătină albă.

Vitamina C (acidul ascorbic) protejează organismul de acțiunea distructivă a radicalilor liberi care se formează în cursul proceselor normale de metabolism, prin expunere la acțiunea unor toxici și poluanți (fumatul) sau în anumite maladii (diabetul zaharat, ateroscleroza, cancerul, etc.). Principalele surse alimentare de vitamina C sunt legumele si fructele crude.

Carotenoizii (provitaminele A) fac parte din mecanismul local de protecție împotriva lipoperoxidării. Beta-carotenul (cea mai importantă provitamină A) ajunge în organism prin aport alimentar și este transformat de ficat in vitamina A, în funcție de necesități. Alte roluri ale carotenoizilor sunt: profilaxia și ameliorarea tulburărilor de vedere, creșterea rezistenței organismului, contribuția la menținerea sănătății pielii, părului, danturii și gingiilor.

Flavonoizii (vitamina P) sunt antioxidanți de tip fenolic. Flavonoizii se găsesc într-o serie de condimente și mirodenii.

Acidul α-lipoic este un antioxidant puternic atât în mediul apos, cât și în mediul lipidic (gras) și de altfel poate proteja toate celulele corpului de distrugerile produse de radicalii liberi. Acidul α-lipoic are putere de refacere a altor antioxidanți (vitamina E, vitamina C, glutationul, coenzima Q). Sinteza de acid lipoic scade odată cu înaintarea în vîrstă, iar pe la vârsta mijlocie, poate să nu mai ajungă pentru protecția deplină.

Coenzima Q10 este o chinonă foarte potentă cu efect antioxidant. Se produce în organism, dar se găsește și sub formă de supliment alimentar în farmacii.

Glutation-peroxidaza și superoxid-dismutaza sunt enzime distrugătoare de radicali liberi, iar pentru a putea să le producă, organismul are nevoie de aporturi importante de minerale și oligo-elemente ca seleniu și zinc. Fără zinc și seleniu în cantități suficiente, sinteza acestor două enzime vitale devine imposibilă. Seleniul a dispărut aproape complet din alimentația omului actual din cauza proceselor artificiale de cultivare și de prelucrare. În plus, cea mai mare parte a populației înregistrează un deficit cronic de zinc. De aceea, adaosurile zilnice de zinc și seleniu în alimentație, sunt esențiale pentru a asigura cantitățile adecvate de enzime antioxidante.

Unele extracte din plante cum ar fi: extractul de ceai verde, extractul din semințe de strugure, extractul de Gingko biloba au efect antioxidant la nivelul organismului. Boabele colorate ale plantei Schizandra sunt cunoscute în toată Asia pentru efectele sale benefice. Are proprietăți antioxidante și de asemenea este considerată o mare sursă de imunomodulatoare, substanțe care ajută corpul să se adapteze la condițiile mediului. O altă plantă ale cărei principii active au efect antioxidant este rosmarinul. Principiile active din rosmarin au a proprietatea de a regenera și alți antioxidanți cum este vitamina E.

CUM PUTEM PROTEJA ORGANISMUL DE ACȚIUNEA RADICALILOR LIBERI?
Adaptarea alimentației constituie primul pas, existând o multitudine de produse bogate în antioxidanți.
Un al doilea pas este completarea dietei cu suplimenți antioxidanți. Din cauza sărăcirii solurilor în îngrășăminte naturale și a tratamentelor intensive cu diverse substanțe chimice, suferite de legume și de fructe (pentru a crește mai rapid, pentru a fi mai rezistente, pentru a arăta mai atrăgător etc.) hrana sănătoasă si variată nu mai este suficientă pentru a asigura protecția față de substanțele oxidante. Multe fructe si legume proaspete conțin vitamine si minerale cunoscute pentru proprietațile lor antioxidante. Din diverse motive (lipsa de timp, mese neregulate, stres) nu totdeauna reușim sa consumăm zilnic cantitatea adecvată de alimente bogate în antioxidanți.

De aceea, este important să aducem un aport de suplimenți antioxidanți (produse special concepute pentru a acoperi necesarul zilnic de antioxidanți) pentru a preveni și combate efectele nocive ale radicalilor liberi asupra organismului.



ANTIOXIDANȚII – armata organismului
Teoria radicalilor liberi (RL) a fost avansată în urmă cu 50 de ani de către Denham Harman. Aceștia sunt atomi sau molecule care conțin în molecula lor un electron desperecheat. Prezintă o mare instabilitate și agresivitate chimică, fiind foarte activi din punct de vedere biochimic, deși durata lor de viață e de câteva milionimi de secundă. Sunt capabili să reacționeze în organismul uman cu orice structură moleculară întâlnită în cale. RL nu atacă o singură dată, ci printr-o reacție în lanț; au capacitatea unică de a se reproduce/perpetua iar și iar, adesea devastând totul în calea lor. Radicalii liberi pot distruge lipidele membranare de protecție, proteinele, ducând chiar și la alterarea materialului genetic (ADN-ul nuclear). Alterările produse prin RL sunt prezente/vizibile atât la suprafață (piele), cât și în profunzime (membrane celulare, material genetic). Cei mai nocivi radicali liberi sunt: superoxidul (O2-), peroxidul (-O-O-), hidroxilul (OH-), nitritul (NO2-), nitratul (NO3-), oxigenul singlet (O2), ozonul (O3). RL cel mai răspândit este anionul superoxid (O2-). El este capabil să reacționeze cu H2O2, generând extrem de puternicul ion OH-, mai puternic chiar decât O2-. Surse de RL: fumatul, stresul, aerul poluat cu fum, praf industrial, gaze de eșapament, radiațiile ionizante (razele ultraviolete, razele X, exploziile atomice, radiația cosmică), consumul crescut de alcool, stările inflamatorii, metabolismul energetic (oxidarea mitocondrială), exercițiul fizic (cu cât este mai intens, cu atât mai mulți RL generează!), prăjelile, fripturile, expunerile intempestive la soare, bronzarea artificială, sursele de oxigen atomic (hipocloriții, dicromații, permanganații, clorații, perclorații, ozonul), unii agenți oxidanți utilizați în industria alimentară drept conservanți (nitrații, nitriții, sulfații, tiosulfații, sulfiții, fosfații, metabisulfații, fosfiții, radicalii fenoxi-), medicamentele citostatice, benzpirenul, metilcolantrenul etc.
În timpul activității fizice intense, cantitatea de radicali liberi crește de peste 50 de ori; dar tot în timpul exercițiului fizic are loc cea mai importantă sinteză de antioxidanți endogeni. Radicalii liberi sunt tamponați eficient de propriul nostru organism cât suntem tineri. Cu trecerea anilor, eficiența sistemelor de inactivare a acestora scade. RL generați în interiorul organismului dăunează membranei celulare, la fel ca și cei declanșați de mediul poluat, dar nu numai. Când cantitatea de radicali liberi netamponați este mare, suntem în fața fenomenului numit „stres oxidativ”. Analiza stresului oxidativ se poate măsura prin intermediul testului D-Room, prin care se determină nivelul plasmatic al RL. A fost creată și o măsură a puterii antioxidante a unor vegetale, numită ORAC (oxigen radical absorbance capacity). Pentru a se menține în formă, un om trebuie să introducă zilnic în organism o cantitate de vegetale care să-i asigure un optim de peste 5000 unități ORAC.
RL neanihilați, au fost asociați cu o mulțime de boli (cancerul, unele afecțiuni pulmonare și degenerative, boli cardiovasculare, dar și reumatice, unele boli autoimune), dar și cu funcționarea defectuoasă a sistemului nervos și imunitar, afectarea vederii, echilibrului glicemic prin “lovirea” pancreasului, calviția androgenetică (lista cuprinde cca 50 de boli și nu este nici pe departe încheiată!). Cele mai sensibile organe la acțiunea RL sunt cristalinul, pancreasul, celulele nervoase și vasele de sânge. Din fericire, organismul este dotat cu o adevărată armată de antioxidanți, care au capacitatea de a inactiva RL, oprind apariția unor boli și încetinind procesul de îmbătrânire. Fără un sistem special de rezistență la RL, apariția chiar și a unei cantități infime de RL ar fi fatală, pentru că ei pur și simplu trec de la celulă la celulă, distrugându-le stratul superficial și pe cel profund, până când toate devin incapabile de supraviețuire. Antioxidanții constituie un factor major de menținere a sănătății și un factor esențial pentru longevitate.


Antioxidantii (AO) sunt compuși naturali (exogeni), sau produși de organism (endogeni), care au posibilitatea de a reduce/anihila efectele toxice ale radicalilor liberi, de a neutraliza moleculele de oxigen instabile, ajutând corpul să nu-i fie distruse celulele. AO lucrează în echipe bine sincronizate și în interrelație: când unul este distrus, îl reciclează imediat ceilalți antioxidanți. AO sunt substanțe sacrificate pentru protejarea unor molecule de importanță biologică (ADN, enzime, membrane), ele fiind prima țintă în calea radicalilor liberi, pe care îi transformă în substanțe mai puțin nocive, iar dacă sunt în cantitate suficientă, au capacitatea de a-i anihila. Dacă efectele RL și ale fenomenelor pro-oxidante predomină, vorbim de îmbătrânire, boală, sau moarte. Și invers, dacă predomină efectele și cantitatea de AO, vorbim despre sănătate, strălucire și tinerețe. În special, dar nu exclusiv, fructele și legumele sunt considerate ca având efecte antioxidante. Pentru a avea un efect benefic asupra sănătății, ar trebui consumate cel puțin 500 g/zi din aceste alimente. Organizația Mondială a Sănătății recomandă consumul a cel puțin 400 grame pe zi, dintre care minimum 50 g ar trebui să fie plante leguminoase, nuci și semințe. Agenția Internațională pentru Cercetarea Cancerului recomandă consumul zilnic a 600-800 g de fructe și legume/zi/persoană, indiferent de anotimp.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului www.ChatRO.ro -> Sanatate Ora este GMT
Pagina 1 din 1

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community
Director Web Premium!